بلند ترین برج های جهان

بلند ترین برج های جهان

برج های بلند در سراسر دنیا در دهه های اخیر جایگاه خاصی در صنعت توریست و گردشگری کشور ها داشته است . بسیاری از این برج ها به حدی شهرت پیدا کرده اند که به نماد کشوری که در آن قرار دارند تبدیل شده اند . در گذشته تا مدت ها امپایر استیت بلند ترین ساختمان دنیا بود اما با پیشرفت فناوری و رونق ساخت و ساز برج های زیادی در رقابت با یکدیگر قرار گرفتند تا عنوان بلند ترین برج های جهان را به خود اختصاص دهند .

در حال حاضر بلند ترین برج دنیا در امارات است که از مهم ترین جاذبه های این کشور هم به شمار میرود . اگرچه برای ساخت این آسمان خراش ها هزینه های بسیار بالا صرف میشود اما این هزینه ها نوعی سرمایه گذاری است که هم اقتصاد آن کشور را به وسیله جذب توریست رونق میدهد هم قدرت آن کشور را از نظر فناوری و ساخت و ساز به رخ دنیا میکشد . یک نکته جالب این که در این رقابت و قدرت نمایی خاورمیانه از اروپا و آمریکا پیشی گرفته و بلندترین برج های جهان بیشتر در این منطقه ساخته شده اند .  در ادامه با بلیط اینجا همراه باشید تا تعدادی از این آسمان خراش ها که با شکوه و معماری خاصشان سر زبان ها افتاده اند را به شما معرفی کنیم .

۱ . برج خلیفه

همان طور که در مقدمه گفتیم کشور امارات و شهر دبی میزبان بلند ترین برج جهان است . این برج که خلیفه نام دارد در سال ۲۰۱۰  با ۸۲۸ متر ارتفاع و ۱۶۳ طبقه افتتاح شد و در حال حاضر یکه تاز صنعت برج سازی در دنیاست . برای ساخت برج خلیفه دبی بهترین معمارهای این کشور را به کار گرفته اند تا این سازه ی شگفت انگیز را خلق  کنند . اما این هزینه و همت بی نتیجه نمانده و امروزه در جذب گردشگری دبی نقش مهمی را ایفا میکند.

یک دریاچه مصنوعی هم در پایین این سازه ی بلند بالا ساخته شده که در دل شهر کویری و خشک دبی به تنهایی جذابیت کافی را دارد .

۴۹ طبقه از برج خلیفه برای کار های اداری اختصاص داده شده . بالکن بزرگ این برج به شما امکان این را میدهد که در آن ارتفاع شهر دبی را تماشا کنید . در طبقه ۱۲۲ این آسمان خراش یک رستوران قرار دارد که گویا مرتفع ترین رستوران دنیا هم هست . همچنین چهار استخر در این مجموعه وجود دارد که با سکونت در این برج میتوان از آنها استفاده کرد . کتابخانه  و مسجد موجود در برج خلیفه از دیگر امکانات این سازه است . نکته جالب این که یکه تازی برج خلیفه در میان بلند ترین برج های جهان دوامی نخواهد داشت چرا که کشور هایی مثل عربستان یا چین سودای ساختن آسمان خراشی بلند تر را در سر میپرورانند .

۲ . برج شانگهای چین

این بار در معرفی بلند ترین برج های جهان به سراغ آسیای شرقی و چین میرویم . برج شانگهای چین با ۶۳۲ متر ارتفاع و ۱۲۶ طبقه عنوان دومین آسمان خراش بلند دنیا را به خود اختصاص داده است . شهر شانگهای چین که به عنوان نیویورک شرقی از آن یاد میشود مهم ترین شهر این کشور محسوب میشود . بنابراین بلند ترین برج کشور هم در این شهر ساخته شده . علاوه بر ارتفاع برج که نظر هر تماشاگری را جذب میکند نوع معماری خاص و پیچ و خم آن هم در شهرت و جذابیت آن بی تاثیر نبوده .علت این نوع ساخت، افزایش مقاومت این سازه در برابر زلزله و باد و طوفان است .

نوع معماری ظاهری این سازه به گونه ای است که با نگاه اول به آن تصور میکنید یک لایه روی ساختمان کشیده شده است که انگار نقش محافظ را ایفا میکند . درون برج هم به اندازه بیرون آن جذاب و دیدنی است . در این آسمان خراش هم مانند سایر سازه های مدرن دنیا امکانات زیادی وجود دارد . هتل، دفتر کار، رستوران و فروشگاه و .. بخش هایی از این مجموعه هستند .

ساخت این برج در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و در سال ۲۰۱۶ به عنوان نمادی از آینده اقتصادی چین افتتاح شد . لقب سبز تریم آسمان خراش جهان نیز به برج شانگهای تعلق گرفته چراکه ۲۰۰ توربین بادی در بالای برج می‌چرخند که حدود ۱۰ درصد برق ساختمان را تولید می‌کنند و یکی از بارزترین فناوری‌های سبز به حساب می‌آیند. علاوه بر این، آب باران هم جمع‌آوری و از فاضلاب مجددا استفاده می‌شود . این مجموعه دارای سیستم برق سرمایشی و گرمایشی ترکیبی است و ۴۰ روش دیگر برای صرفه‌جویی در انرژی نیز در آن به کار می‌رود. استخر واقع در طبقه ۸۴ این سازه ی باشکوه یکی از مرتفع ترین استخر های دنیاست که در ارتفاع  ۳۹۳ متری قرار دارد .

۳ . برج سلطنتی ساعت مکه

حتما تا به حال نام برج ساعت یا  ابراج البیت به گوشتان خورده . این ساختمان دولتی در مکه که از بلند ترین برج های جهان است نقش مهمی در فرهنگ و جامعه عربستان دارد . هتل برج سلطنتی ساعت با ۱۲۰ طبقه بلند ترین هتل و برج ساعت جهان به حساب می آید که در سال ۲۰۰۴ پروژه ی ساخت آن به عنوان بخشی از موقوفه ملک عبدالعزیز با هدف مدرن‌سازی شهر برای ارائه اقامتی در سطح جهانی کلید خورد . سال ۲۰۱۲ کار این پروژه به پایان رسید و برج سلطنتی که شامل آپارتمان‌های مسکونی برای ساکنان دائمی، هتل پنج ستاره برای اقامت زائران، مرکز کنفرانس، نمازخانه بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار نفر، مرکز خرید پنج طبقه، فضای پارکینگ برای بیش از ۱۰۰۰ وسیله نقلیه، موزه و مرکز تماشای ماه در ماه‌های مقدس است افتتاح شد .فاصله ی این بنای با شکوه تا مسجد الحرام بسیار کم است و صفحه ساعت آن به ابعاد ۴۳ در ۴۵ متر که توسط یک طرح آلمانی طراحی شده شکوه برج را مضاعف کرده .

مجموعه سلطنتی ساعت ۷ ساختمان دارد که بلند ترین آن در وسط قرار گرفته و ۶۰۱ متر ارتفاع دارد . ۶ برج دیگر که دور تادور ساختمان وسط را فرا گرفته اند هاجر، زمزم، مقام، قبله و مروه نام دارند . ارتفاع این ساختمان ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر است . در بالاترین نقطه این برج یک رصد خانه ساخته شده که از آن برای رصد کردن ماه  استفاده میکنند .

۴ . برج تجاری جهانی پینگ آن

 

یک بار دیگر به چین برویم تا چهارمین برج مرتفع جهان را به شما معرفی کنیم . این برج در مرکز تجارت مالی پینگان  در شنژن چین واقع‌شده و ارتفاع آن حدود ۵۹۹ متر است. شهر شنژن که درنزدیکی هنگ کنگ است یکی دیگر از شهر های مهم اقتصادی در کشور چین است که امروزه برج مرکز تجارت مالی پینگ آن به عنوان نماد این شهر در نظر گرفته میشود . این سازه ی مرتفع که در نگاه اول بسیار باریک به نظر می آید و از شیشه و استیل ساخته شده یکی از جاذبه های گردشگری چین است . پروژه برج تجاری جهانی پینگ آن در سال ۲۰۰۹ کلید خود و در سال ۲۰۱۷ در ۱۱۵ طبقه افتتاح شد . ۲۰ طبقه از این برج به عنوان هتل استفاده میشود .

ساختار این سازه تجاری اداری است و از بالای آن نمای کلی شهر دیده میشود و به همین خاطر است که بیشتر مردم چین سودای کار کردن در این برج را در سر دارند . فروشگاه ها و بخش های تجاری هم در این مجموعه وجود دارند بنابراین توریست ها در سفر به چین میتوانند به این برج بروند و از نمای شگفت انگیز شهر از بالای این سازه ی بلند بالا لذت ببرند .

 

۵ . برج جهانی لوته

به عنوان آخرین برج در بلند ترین برج های جهان به کره میرویم و شما را با برج جهانی لوته آشنا میکنیم . این برج در سئول پایتخت کره جنوبی ساخته شده و ۵۵۵ متر ارتفاع دارد . ساخت این مجموعه ۱۲۳ طبقه ای ۱۳ سال زمان برد . این آسمان خراش تماما از شیشه ساخته شده و در سال ۲۰۱۹ افتتاح گردید . معماری آن الهام گرفته از معماری سنتی کره است و نمای ساختمان بسیار دیدنی و منحصر به فرد است .

داخل برج فضاهای اداری، مرکز خرید، آپارتمان و هتل‌های لوکس و لاکچری ساخته شده و یک سالن کنسرت و کافه روی پشت‌بام آن در نظر گرفته شده است . همچنین مکانی برای آتش بازی در پشت بام وجود دراد که این مجموعه را متمایز میکند .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها